خرید محصولات برند درموسیس

بهترین مکمل های بهبود خواب

بهترین مکمل های بهبود خواب

زندگی شلوغ صنعتی و ناهنجاری‌های اجتماعی و شخصی در قرن 21 بخصوص درکلان شهرها خواب راحت را از دسترس تعداد بسیار قابل توجهی از انسان‌ها خارج کرده است.کم نیستند انسان‌هایی که سال‌هاست با بی‌خوابی یا بد خوابیدن مدارا کرده و در حقیقت آن را تحمل می‌کنند. در این مقاله که  برگرفته از  pubmed.ncbi.nlm.nih قرار است به شما کمک کنیم که بر این مشکل فائق بیاید.

مشکل بی ‌خوابی می‌تواند حالت‌های گوناگونی داشته باشد. مشکل در به خواب رفتن، تداوم نداشتن خواب یا هر دو. هم‌چنین امکان دارد شخص، بعد از چند ساعت خوابیدن بسیار خسته از خواب بیدار شود و در طول روز نیز احساس خستگی و بی‌خوابی کند.خودِ بی‌خوابی می‌تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری‌های خطرناک جسمی و روحی مانند افسردگی شود.

چاقی

خستگی، چاقی، ضعف حافظه، دیابت، بیماری قلب، فشار خون بالا، ضعف قوای جنسی و کنترل نداشتن بر احساسات از جمله مواردی است که بی‌خوابی می‌تواند باعث آن شود.

علل بی‌خوابی

بی‌خوابی می‌تواند بر اثر علت‌های بسیار به وجود بیاید؛ از گرفتاری‌های شخصی، معیشتی گرفته تا وقوع رویدادی منفی، داشتن بیماری، افسردگی، اعتیاد و موارد دیگر.

هم‌چنین مواردی که می‌تواند زمینه ساز بی‌خوابی ثانویه (بی‌خوابی دارای زمینه‌) شود عبارت است از:

    • بیماری مزمن
    • شغل‌های نوبت کاری
    • مصرف کردن داروی خاص
    • شرایط روحی روانیِ فرد

شغل‌های نوبت کاری

انواع بی‌خوابی

پیش از معرفی بهترین مکملهای بهبود خواب باید ببینم انواع بی‌خوابی کدام است:

بی‌خوابی را به دو نوع بی‌خوابی اولیه (بدون زمینه‌ی ثانوی) و بی‌خوابی ثانویه (دارای زمینه) تقسیم می‌کنند.

انواع بی‌خوابی عبارت است از:

    1. اختلال ابتدای خواب که علت‌های آن متنوع است و می‌تواند بر اثر مصرف کافئین یا موارد دیگر باشد.
    2. اختلال خواب شدید که معمولاً چند هفته دوام می‌آورد.
    3. اختلال مزمن خواب که طیِ آن، فرد هر هفته تقریباً سه شب نمی‌خوابد.
    4. بی‌خوابی اولیه، علل روحی روانی ندارد ولی بی‌خوابی ثانویه می‌تواند علت روحی روانی داشته و دارای زمینه‌ای دیگر باشد.

قرص اسلیپ کر گلدن لایف

در انتهای این بخش از مقاله برای درمان انواع بی‌خوابی به معرفی بهترین مکملهای بهبود خواب خواهیم پرداخت.

بی‌خوابی کودکان و زنان باردار

مصرف دارو، کافئین، فشارهای انضباطی، تحصیلی یا بیماری می‌تواند باعث بی‌خوابی و بی‌قراری کودکان شود.پرهیز از هر نوع نور مونیتور چند ساعت مانده به خواب و برنامه‌های آرامش بخش قبل از خوابیدن می‌تواند تا حدی به خواب بهتر کودک کمک کند. در مورد بی‌خوابی در ایام بارداری باید گفت که امکان دارد خانم‌های باردار به دلیل تغییرات هورمونی و نیز استرس دوران بارداری به بی‌خوابی مبتلا شوند.

بی‌خوابی کودکان و زنان باردار

خانم‌های باردار می‌توانند با داشتن برنامه‌ی ثابتِ خواب، حمام گرم پیش از خوابیدن، فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی مناسب و تمرینات ریلکس شدن، بی‌خوابی دوران بارداری را برطرف کنند.

درمان بی‌خوابی

بسته به نوع بی‌خوابی و داشتن علت زمینه‌ای یا نداشتن چنین علتی، راه‌های متفاوتی برای درمان بی‌خوابی وجود دارد. در این مورد از رفتار درمانی گرفته تا مصرف مواد غذایی برای خواب بهتر می‌تواند توصیه شود. هم‌چنین استفاده از مکملهای بهبود خواب در اغلب موارد بسیار مفید است و بی‌خوابی را رفع می‌کند.

معرفی مواد غذایی برای خواب بهتر

معمولاً توصیه می‌شود برای جلوگیری از مشکلات گوارشی، مواد غذایی یا نوشیدنی‌های خواب آور دو تا سه ساعت قبل از خواب مصرف شود.

    • بادام: دارای «ریبوفلاوین»، منگنز، چربی‌های غیراشباع سالم، فیبر غذایی، آنتی‌اکسیدان، افزایش دهنده‌ی تولید ملاتونین در بدن و نیز دارای منیزیوم است و به خاطر خاصیت کاهش التهاب خود، نوعی خواب آور محسوب می‌شود.
    • گوشت بوقلمون: گوشت بوقلمون به خاطر میزان بالای پروتئین در آن خواب آور است؛ زیرا یکی از خواص پروتئین، خواب آور بودن آن است.
    • کیوی: کیوی دارای مقادیر بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان و سروتونین است. این هر دو عنصر کمک بسیار زیادی به بهبود خواب انسان می‌کند.

کیوی

    • ماهی چرب: علاوه بر فواید بسیار زیاد گوشت برخی آبزیان، ماهی چرب به دلیل دارا بودن سروتونین به بهبود خواب کمک می‌کند.
    • برنج سفید: مقدار گلوکزی که بعد از خوردن برنج در بدن انسان آزاد می‌شود تأثیر مفیدی بر مدت و کیفیت به خواب رفتن انسان نسبت به نان و ماکارونی دارد.
    • گردو: علاوه بر فسفر، منیزیوم، منگنز و مس، گردو به دلیل دارا بودن «اسید آلفا لینولنیک» (ALA) از طریق افزایش تولید سروتونین در بدن انسان، کیفیت و مدت خواب را بهبود می‌بخشد.
    • چای بابونه: بابونه نوعی آنتی‌اکسیدان به نام «آپیژنین» ( apigenin) دارد که باعث به خواب رفتن سریع‌تر انسان می‌شود.

چای بابونه

    • چای گل ساعتی: آنچه باعث می‌شود چای گل ساعتی یک خواب آور عالی باشد وجود ماده‌ای در آن به نام «گاما آمینو بوتیریک» (aminobutyric acid) است که با تمامی مواد شیمیایی استرس‌زای مغز همانند «گلوتامات» glutamate)) مقابله کرده و به خوابیدن بهتر انسان کمک می‌کند.
    • آب گیلاس: آب گیلاس علاوه بر داشتن پتاسیم، منیزیم و فسفر و دارا بودن فواید مختلف، مقدار زیادی ملاتونین دارد و به داشتن یک خواب آرام و عمیق کمک می‌کند.
    • شیر: به تجربه مشاهده شده که خوردن شیر برای به خواب رفتن افراد مسن مؤثر است.
    • موز: وجود ماده‌ای به نام «تریپتوفان» به موز خاصیت خواب آور بودن می‌بخشد.
    • جوی دوسر: یکی از منابع غنی ملاتونین، جوی دو سراست. همان‌طور که قبلاً اشاره شد ملاتونین خواب آوری ملایم و مؤثر است که چرخه‌ی خواب و بیداری را در بدن انسان تنظیم می‌کند.

ملاتونین و خواب بهتر

معرفی بهترین مکملهای بهبود خواب را با توضیح درباره‌ی ملاتونین آغاز می‌کنیم. پیش از توضیح فواید مصرف ملاتونین بهتر است ببینیم خودِ این عنصر چیست؟

ملاتونین چیست

هورمون تاریکی یا ملاتونین، هورمونی است که با کم شدن نور محیط در مغز انسان ترشح شده و اعضای بدن را برای خواب آماده می‌کند. این هورمون به‌نوعی وظیفه‌ی تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن را بر عهده دارد. «تاثیر ملاتونین بر خواب» را در وبلاگ روشا سرچ کنید و از اهمیت این هورمون بر کیفیت خواب آگاه شوید.

هورمون ملاتونین در سریع به خواب رفتن، به‌اندازه‌ی کافی خوابیدن و داشتن خواب عمیق، نقش مؤثری ایفا می‌کند؛ به همین دلیل است که در تعداد قابل توجهی از مقالات و منابع، معرفی بهترین مکملهای بهبود خواب در ابتدا با توضیح فواید مصرف ملاتونین آغاز می‌شود.

قرص ملاتونین پلاس هلث برست

این مکمل بهبود خواب هم‌چنین برای افرادی که پروازهای طولانی با هواپیما دارند و منطقه‌ی زمانی خود را عوض می‌کنند بسیار مفید است. ملاتونین برای تنظیم خواب افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند نیز می‌تواند مفید باشد.

ملاتونین چه تغییراتی در خواب انسان به وجود می‌آورد؟

ملاتونین اعضای بدن را از طریق از میان برداشتن مقاومت آن اعضا برای خواب آماده کرده و کمی از دمای بدن کم می‌کند؛ همین موضوع سبب به خواب رفتن سریع می‌شود. در ادامه، ملاتونین هم به کیفیت و عمق خواب اضافه کرده، هم مدت زمان خوابیدن شخص را بیشتر می‌کند. مدت به خواب رفتن شخص با مصرف مکمل بهبود خوابِ ملاتونین به میزان قابل توجهی زیاد می‌شود.

ملاتونین چه تغییراتی در خواب انسان به وجود می‌آورد؟

ملاتونین طبیعی چیست؟

می‌توان با رعایت مواردی چند استفاده‌ی بیشتری از هورمون ملاتونین طبیعی مغز کرد؛ به این منظور، شب‌ها دو ساعت قبل از خواب، نور محیط را کم کرده و از هیچ گونه صفحه‌ی مانیتور استفاده نکنید. کم شدن نور محیط و قرار نگرفتن در معرض نور صفحات مختلف مونیتور (کامپیوتر، گوشی هوشمند) باعث افزایش میزان ترشح هورمون ملاتونین در مغز شده و به خواب راحت‌تر کمک می‌کند.

معرفی بهترین مکملهای کاهش استرس

پرهیز از کار در شیفت شب و داشتن برنامه‌ی خواب منظم از جمله مواردی است که امکان استفاده‌ی کامل از عملکرد طبیعی ملاتونین را فراهم می‌کند. 

آیا استفاده از مکمل ملاتونین باعث کاهش تولید ملاتونین طبیعی بدن نمی‌شود؟

پاسخ این سوال، منفی است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. آزمایش‌های انجام شده نشان داده که استفاده از مکمل ملاتونین تأثیر منفی بر تولید ملاتونین طبیعی بدن نمی‌گذارد.

نسبت به داروهای خواب آور چیست؟

مکمل ملاتونین، هم خواب سریع و هم خواب مداوم و عمیق را امکان پذیر می‌کند؛ علاوه بر این، عوارض قرص‌های خواب آور و ضد افسردگی را ندارد مزیت مهم دیگر مکمل ملاتونین در این است که یک خواب آور ملایم است و بعداً احساس خستگی و بی‌حالی به وجود نمی‌آورد.

کپسول 5_اچ تی پی مکس اونیو

اصالت کالا و نحوه‌ی نگهداری مکمل‌های هورمونی از اهمیت بسیار زیادی برای سلامتی مصرف کنندگان آن برخوردار است لذا هنگام خرید ملاتونین حتماً باید آن را از داروخانه‌های معتبر تهیه کنید. در ادامه پیشنهاد می‌شود با سه محصول پرفروش و مؤثر برای رفع بی‌خوابی و بهبود کیفیت خواب بزرگ‌سالان و کودکان آشنا شوید:

معرفی بهترین مکمل های بهبود خواب

کپسول والتونین نوتراکس

کپسول والتونین نوتراکس

تریپتوفان موجود در این ترکیب سبب ایجاد حس آرامش و شادی شده و مشتق گابا نیز به پیشگیری و بازدارندگی بعضی از پیام‌های مغزی و کاهش فعالیت سیستم عصبی بدن نیز کمک می‌کند. یکی دیگر نقاط مثبت کپسول والتونین نوتراکس این است که فاقد هرگونه شیرین‌کننده، نگه‌دارنده و گلوتن بوده که باعث می‌شود با خیالی آسوده و بدون هیچ عارضه جانبی خاصی از آن مصرف کنید.

نحوه مصرف والتونین:

  • روزانه دو عدد کپسول همراه با یک لیوان آب میل شود. این مکمل باید 20 الی 30 دقیقه قبل از خواب مصرف شود.

سافت ژل اسلینایت ویواتیون

سافت ژل اسلینایت ویواتیون

این مکمل به شما کمک می‌کند که زمان به خواب رفتن را کاهش داده و خواب راحتی در طول شب داشته باشید، هم‌چنین بتوانید با مصرف درست آن، چرخه خواب خود را به خوبی تنظیم کنید.

نحوه مصرف اسلینایت ویواتیون:

  • هر شب نیم ساعت قبل از خواب، 1 عدد از این کپسول مصرف شود.

 قرص نوراگل گل دارو

قرص نوراگل گل دارو

قرص نوراگل گل دارو حاوی عصاره خشک برگ بادرنجبویه و عصاره خشک ریشه سنبل ‎الطیب بوده که این دو گیاه به تسکین‌دهنده گیاهی اعصاب معروف هستند. این قرص اضطراب و بی‌خوابی‌های عصبی را بهبود بخشیده و آرامش را به شما هدیه می‌کند. این قرص در کنار بهبود خواب و اثرات آرام‌بخشی، برطرف‌کننده نامنظمی ضربانات قلب نیز است. هم‌چنین به طور موثری الگوی خواب را نظم داده و خوابی آرام در طول شب برای شما تدارک می‌بیند.

نحوه مصرف:

  • روزی 2 بار هربار 1 یا 2 عدد قرص همراه با غذا یا مایعات مصرف شود.

کپسول دورمیرین فورت

کپسول دورمیرین فورت متشکل از عصاره گیاهان بادرنجبویه و سنبل الطیب، زینک و ملاتونین بوده که در تسریع زمان به خواب رفتن و بهبود کیفیت خواب بسیار موثر است. به خاطر وجود بادرنجبویه و سنبل الطیب در این کپسول، اضطراب کاهش یافته و هم‌چنین سیکل خواب و بیداری منظم می‌شوند. ملاتونین موجود در این مکمل تغذیه‌ای به تنظیم چرخه خواب و داشتن خوابی کامل و با کیفیت کمک شایانی می‌کند.

نحوه مصرف:

  • روزی 1 عدد کپسول به همراه نصف لیوان آب، قبل زمان خواب مصرف شود.
قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد